Försäljningsvillkor
Försäljningsvillkor webbshop Konsument 2017-11-28
Priser
Alla priser på hemsidan är inklusive 25% moms.
Lagerstatus
Vi är otroligt artikelintensiva med kontinuerliga och dagliga förändringar i tillgång, leveranstider, priser mm
Vi är tvugna att reservera oss för ändringar i order på grund av detta.
I LAGER, leverans sker normalt inom 2–5 arbetsdagar. Vi har varan i lager. Varan kommer skickas nästkommande vardag. Vid beställning vardag innan 09:00 så kommer varan normalt lämna oss samma dag.
7–10 DAGAR. Leverans sker normalt inom 7–10 arbetsdagar. Varan är en anskaffningsvara. Vi har ej varan i lager och varan beställs först vid lagd order.
Alla ordrar, ordererkänns i ett separat mail och vi uppdaterar er kontinuerligt vid förändringar i leveranstid.
Ibland har en artikel utgått eller blivit ersatt utan förvarning och vi försöker då om möjligt presentera en alternativ artikel varvid även förändringar i pris kan förekomma. Du har som kund rätt att häva ditt köp utan någon kostnad.
Om Ecster
Vi samarbetar med Ecster som erbjuder betallösningar för både e-handel och fysisk butik. Ecster är ett helägt dotterbolag till Handelsbanken.
Ecster Pay
I samarbete med Ecster erbjuder vi faktura, delbetalning och kortbetalning genom e-handelskassan Ecster Pay.
Genom att använda kassan godkänner du Ecster Pays användarvillkor. Genom att klicka på "Genomför köp" accepterar du betalningsansvar, villkor för valt betalsätt samt godkänner våra köpevillkor.
Hantering av all information i Ecster Pay sker krypterad med SSL.
Delbetalning
Ibland kan det kännas bra att inte ta hela kostnaden på en gång. Med delbetalning från Ecster betalar du alltid i en takt som passar dig.
Villkor för delbetalning
Faktura
I vår butik har du möjlighet att välja faktura och betala hemma i lugn och ro.
Fakturavillkor
Kortbetalning
Vi erbjuder kortbetalning med Visa, Mastercard och Maestro. Ingen avgift tillkommer för betalning med kort.
Villkor för kortbetalning
Efter ordergranskning skickar vi ett slutligt ordererkännande med pris och leveranstid varefter ordern släpps.
Då sker även debitering av din kortbetalning och beloppet dras ditt kort. Faktura och delbetalning debiteras vid varans utleverans.
Fraktpriser
Vi har normalt en fast fraktdebitering om 99 kr inkl. moms och per order vid beställning. Vissa varor belastas med frakttillägg, såsom skrymmande, långa eller farligt gods. När vi granskat och släppt din order får du ett ordererkännande med preliminär leveranstid och om varorna belastas med frakttillägg. Är varan skrymmande, tung eller behandlad som farligt gods så framgår det i ordererkännandet.
Leveranser
Leveransmail med paketspårningslänk skickas ut när varan packats för leverans. Med paketspårningslänken kan du följa din leverans.
Leveransalternativ
DHL Servicepoint. Huvudsakligen det sätt vi levererar på. Varan skickas till ditt närmaste utlämningsställe och du kommer att få ett SMS eller mail när och var du kan hämta ut paketet. Detta fraktalternativ innefattar de flesta paket med längd under 150 cm och vikt under 20kg. OBS kräver legitimation vid uthämtning.
Outlösta paket. Outlösta paket omfattas ej av ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen. För paket som ej hämtas ut debiteras 395: - plus faktisk kostnad för frakt tur och retur.
DHL Styckegods. Detta alternativ används på större och tyngre varor som ex. gräsklippare, röjsågar, åkgräsklippare, fyrhjulingar och robotklippare. Varan levereras hem till din adress och du kommer att aviseras i förhand. Om leverantör ej får kontakt med er eller ni ej är hemma vid utkörning går paketet tillbaka till närmaste terminal där ni sen får hämta ut det.
Om ni ej hämtar ut paketet inom 4 dagar från avisering kommer ni att debiteras leverantörens kostnad f.n 395:- plus faktisk kostnad för frakt tur och retur.
Transportskador.
Om du hämtar paket på utlämningsställe (servicepoint) så anmäler du skadan på plats. OBS skriv aldrig på och ta emot varan om du misstänker att innehållet blivit skadat vid transport.
Styckegods, Om ditt gods blivit skadat under transport ska du vända dig till DHL. Följ instruktionerna nedan för att göra reklamationen.
Gå in på DHLs hemsida. Under fliken Kontakta oss väljer Företag eller Privatperson. Fyll i formuläret och skicka så kontaktas du av DHL inom 1-2 arbetsdagar.
Vill du hellre ringa så når du DHL på telefonnummer 0771–345 345.
Ångerrätt
Du har som kund hos oss, i enlighet med distansavtalslagen, alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du mottagit hela ordern.
Vill du ångra ditt köp så hjälper vi till om du mailar oss på order@hakma.se
Håkma AB besvarar dit önskemål om ångerrätt och översänder returhandlingar och instruktioner. För att inte förverka möjligheterna till ångerrätten bör du utan onödigt dröjsmål men senast 14 dagar efter att denna förfrågan har besvarats återsända varorna till oss.
Som kund står du för återsändningskostnaden.
När vi mottagit och registrerat din retur genomför vi en varukontroll (se riktlinjer nedan). Därefter återbetalas köpeskillingen inklusive en standardfrakt. Håkma AB återbetalar med avdrag för returfrakt och eventuell varunedsättning restbeloppet senast inom 14 dagar. Vid fakturaköp med Ecster förlänger vi förfallotiden om fakturan är obetald så vi hinner få tillbaka varan och hantera returen varefter restbeloppet krediteras.
Mer information om ångerrätten hittar du på konsumentverket.se och skulle förändringar i lagen ske och vi inte hunnit med att uppdatera ångerrätten i detta dokument så har reglerna på konsumentverkets sida tolkningsföreträde.
I enlighet med uppdateringen av distans och hemförsäljningslagen som trädde i kraft juni 2014 så gäller nya regler för utnyttjandet av ångerrätten vid distanshandel.
Den nya lagen gör skillnad i att du som konsument nu har rätt att returnera en vara även om denna varit använd i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att säkerställa att varan som beställdes är densamma som levererades. Vid nyttjandet av denna rätt har Håkma rätt att ta ut en värdeminskningsersättning.
För att förenkla hanteringen av returer och byte både för dig som kund samt för oss som säljare samt undvika eventuella tvister så väljer Håkma AB att ha som policy och garanti för dig som kund att om nedan punkter uppfylls vid retur eller byte så kommer ej något avdrag för värdeminskning ske. Uppfylls däremot inte punkterna nedan så kommer vi i de fall detta anses nödvändigt att nyttja vår lagliga rätt att ta ut en ersättning för varans värdeminskning. Denna ersättning varierar från fall till fall och meddelas dig som köpare innan eventuell återbetalning sker.
Riktlinjer för retur och byte för att undvika varunedsättning:
• Om varans förpackning är återförslutningsbar så har du rätt att öppna förpackningen och kontrollera samt prova varan. Varan skall vid retur däremot vara i originalskick samt i sin originalförpackning.
• Bytes / Ångerförfrågan har mottagits av oss inom 14 dagar från att du hämtat ut försändelsen. Du har därefter 14 dagar på dig att se till att varorna når oss.
• Varan/Varorna skall returneras i sin originalförpackning, förpackningen får ej vara skadad och allt ursprungligt innehåll skall medfölja.
• Varan/Varorna får ej ha varit monterade, använda eller på annat sätt avvika från sitt ursprungliga skick.
• Produkter som är undantagna ångerrätt och som inte kan skickas tillbaka är batterier och elektronikreservdelar där förseglingen brutits av kund.
Hur man genomför en retur
Ta kontakt med oss på order@hakma.se
Ange här dina kunduppgifter, anledningen för returen och om du vill bli återbetald eller byta dina varor mot något annat. Du får så snart vi behandlat din förfrågan en bekräftelse på om din returbegäran är godkänd varpå du kan skicka tillbaka varan till oss. Vid returer eller byten står du som konsument för returfrakten tillbaka till oss.
Du måste alltid meddela oss att du avser ett nyttjande av ångerrätt eller gör en reklamation, byte eller retur av din beställning.
Varorna som returneras skall skickas som Posten Företagspaket eller DHL Paket, vi har ingen möjlighet att ta emot försändelser som anländer till utlämningsställen.
För att förenkla returhanteringen kan vi skapa och e-posta eller skriva ut och skicka returfrakthandlingar som du kan använda för att få paketet skickat tillbaka till oss. Ange i mailet om du önskar få fraktsedlar skickade eller mailade till dig.
Väljer du att använda dig av våra returfraktsedlar kommer vi att meddela dig exakt pris för returen innan vi skickar fraktsedlarna.
Returadress
Håkma AB
Roslagsvägen 12
187 69 Täby
Reklamationer
Håkma AB följer konsumentköplagen vid eventuella reklamationer, se www.konsumentverket.se. Håkma AB betalar returfrakten vid fel/reklamation. Kontakta alltid oss innan du skickar tillbaka varan i dessa fall.
Kontakta oss på order@hakma.se
För att förenkla för dig som kund kan vi också hänvisa till en närmare liggande serviceverkstad. Detta gör vi om det är exempelvis en maskinprodukt som omfattas av leverantörens utlovade garanti. Varan om den skickas till oss bör om möjligt returneras i originalförpackningen och förpackas på sådant sätt att varan inte skadas i frakten.
Återbetalning
Återbetalning sker huvudsakligen så som ordern ursprungligen betalades. Betald faktura återbetalas till bankgiro eller bankkonto. Återbetalning sker senast 14 dagar efter att vi godkänt och mottagit er returnerade vara.
Tvist
För tviste lösning http://ec.europa.eu/odr